Braille

Brailleschrift: het lezen met vingers en realiseren van dromen

    Op Internationale Brailledag verdiepen we ons in dit revolutionaire systeem dat duizenden kinderen met een visuele beperking toegang biedt tot onderwijs.

    De geschiedenis van braille

    Brailleschrift is een schrijfsysteem dat gebruikt maakt van verhoogde punten op een vel papier, waardoor mensen kunnen lezen zonder hun ogen te gebruiken. Dit schrijfsysteem werd in 1829 uitgevonden door Louis Braille. Na een ongeluk werd Braille blind en raakte hij bekend met het sonografiesysteem van Charles Barbier, dat ook gebruik maakte van puntjes. Dit systeem transcribeerde echter alleen geluiden en vertoonde daardoor enkele tekortkomingen. Daarom nam Braille het heft in eigen handen en ontwikkelde het brailleschrift. Hij nam de basis van het sonografiesysteem over en creëerde een flexibele en compacte versie, die nu over de hele wereld wordt gebruikt.

    Hoe werkt braille?

    Braille stelt mensen in staat om met hun vingers te lezen door ze over ronde, verhoogde puntjes te laten glijden. Elke letter bestaat uit een combinatie van punten. De basisvorm lijkt op de zes stippen van een dobbelsteen.

    In het Westen gebruiken personen met een ernstige visuele beperking vaak computers om documenten in braille af te drukken en te lezen. In Sub-Sahara-Afrika is deze technologie niet steeds toegankelijk. Kinderen leren daarom brailleschrift met een speciale typemachine of door gebruik van een priem en een tablet. Ze schrijven in spiegelschrift van rechts naar links, omdat dit de enige manier is om de letters in de juiste volgorde te lezen nadat ze het papier hebben omgedraaid

    Geofrey’s vervolgt zijn leertraject met behulp van brailleschrift

    Light for the World zet in op onderwijs voor kinderen met een visuele beperking in de DRC, Rwanda en Tanzania door middel van inclusief onderwijs en steun aan gespecialiseerde scholen. Het leren van brailleschrift is een uitzonderlijk hulpmiddel om toegang te garanderen tot onderwijs.

    Geofrey

    Dat geldt ook voor Geofrey, een 12-jarige jongen die vastberaden de obstakels van blindheid heeft overwonnen. Hij lijdt aan vergevorderd aangeboren glaucoom en zijn zicht kon niet hersteld worden. De kleine Tanzaniaan, die regelmatig door een gespecialiseerde leerkracht wordt gevolgd, heeft baat gehad bij tactiele stimulatieoefeningen en multidisciplinaire ondersteuning. Hij heeft braille geleerd en gebruikt het nu als leermiddel. Hij is ingeschreven op een inclusieve basisschool en heeft zijn opleiding met succes kunnen voortzetten. “Geofrey maakt enorme vorderingen en is met succes geïntegreerd in de klas, waarbij zijn klasgenoten en leerkrachten hem steunen”, zegt zijn gespecialiseerde leerkracht.

    Maak deze Internationale Brailledag een verschil door een donatie te doen, zodat deze kinderen met hun vingers kunnen lezen en hun eigen toekomst kunnen schrijven.

     

    Foto header: Dieter Telemans