fbpx
 

School screenings in Tanzania

School screenings in Tanzania

De Mazinyungu basisschool ligt in het dorp Kilosa in de Morogoro regio in Tanzania. Het is een inclusieve school waar blinde, slechtziende en sinds kort ook dove kinderen les volgen met hun ziende en horende leeftijdsgenootjes. De school vangt sinds 1991 kinderen op met speciale onderwijsbehoeftes uit de hele regio. Deze kinderen verblijven vaak op het internaat van de school omdat de afstanden te groot zijn om dagelijks terug naar huis te keren na de les.

In het verleden steunde de Tanzaniaanse regering de Mazinyungu school op het gebied van accommodatie, medische- en revalidatiediensten. Helaas is die steun omwille van budgettaire redenen weggevallen. Deze kosten zijn nu de verantwoordelijkheid van de ouders die nauwelijks aan de behoeften van hun kinderen kunnen voldoen. Daardoor krijgen veel kinderen met een visuele beperking niet de nodige medische zorg of visuele hulpmiddelen.

Alle slechtziende kinderen kregen visuele hulpmiddelen om de les te kunnen volgen. Foto: SFRH

Een onrechtvaardige situatie waar Licht voor de Wereld in 2020 een oplossing voor zocht.
We schakelden de hulp in van één van onze partnerziekenhuizen: het Saint Francis ziekenhuis uit Ifakara. De Tanzaniaanse oogarts Aza Lyimo staat aan het hoofd van de oogafdeling. De dokter richtte een scholenprogramma op waarbij hij en zijn team systematisch scholen bezoeken, kinderen met oogproblemen opsporen, hen zelf de nodige medische behandeling bezorgen of hen doorverwijzen naar de kinderafdeling van sterk gespecialiseerde oogziekenhuizen.

In totaal volgen er meer dan 1.000 leerlingen les in de basisschool. 65 van hen hebben een visuele beperking, 27 hebben gehoorproblemen. De school kan rekenen op acht gespecialiseerde leerkrachten voor de begeleiding van deze kinderen.  Heel wat van de andere leerlingen hebben echter ook problemen met hun zicht en dringend een medische behandeling nodig.

In het najaar trok Dr Aza met zijn team voor vijf dagen naar de Mazinyunguschool om in een korte periode zoveel mogelijk leerlingen te helpen. Het team bestond uit een oogarts, twee gespecialiseerde oogverplegers, een visuele therapeute/optomerist en een logistieke medewerker.

Samen bereikten ze het volgende:

  • 1.042 leerlingen werden onderzocht en kregen informatie over basisoogzorg.
  • 51 van de reguliere leerlingen kregen een medische behandeling voor hun oogproblemen
  • 47 kinderen met een visuele beperking kregen een bril en/of andere visuele hulpmiddelen om hun zicht te optimaliseren.
  • 25 leerkrachten kregen les in basisoogzorg en een gespecialiseerde ‘gezondheidsleerkracht’ leerde eenvoudige oogproblemen te herkennen.

 
Belangrijke vaststellingen van dr. Aza:

  • Een aantal leerlingen met een visuele beperking had nog wat restzicht toen ze toekwamen op de school. Ze verloren dit spijtig genoeg omdat er tot nu geen medische opvolging was omdat ouders zich dit niet kunnen veroorloven.
  • Bij het verslechteren van het zicht, gaan ook de schoolprestaties van deze kinderen achteruit.
  • Er zijn geen medisch dossiers beschikbaar op de school over de oogaandoeningen van de kinderen. Het team moest van nul beginnen.

 
De uitdagingen voor 2021:

  • Regelmatig consultaties houden voor alle kinderen van de school.
  • De aanvoer verbeteren van medicijnen voor kinderen met oogaandoeningen die continu zorg nodig hebben.
  • Controleren of de brilsterkte en/of andere visuele hulpmiddelen nog voldoen aan de noden van de slechtziende leerlingen.
  • Meer leerkrachten opleiden om oogproblemen te herkennen bij kinderen.

Ook de Buigiri primary school in Dodoma krijgt dezelfde ondersteuning als de Mazinyungu school voor de opvolging van blinde en slechtziende leerlingen.

Foto header: Dr Aza onderzoekt het zicht van alle leerlingen van de Mazinyungu basisschool. Foto: SFRH