Dag voor Universele Gezondheidszorg

Walakifina en haar familie.

Dag voor Universele Gezondheidszorg

Elke minuut wordt ergens ter wereld een kind blind geboren. Op 12 december, ‘Internationale Dag voor Universele Gezondheidszorg’, vraagt Licht voor de Wereld extra aandacht voor onnodige blindheid bij kinderen in ontwikkelingslanden.

1,4 miljoen kinderen wereldwijd zijn blind. Maar liefst de helft daarvan heeft een vorm van vermijdbare blindheid. Dit betekent dat hun visuele beperking rechtstreeks in verband staat met armoede en moeilijke toegang tot medische zorgen. Met kwalitatieve oogzorg, betere preventie, hygiëne, voeding en educatie zouden deze kinderen niet blind zijn.

Isabelle Verhaegen, onze directeur, legt uit: “Elk kind, ongeacht zijn of haar afkomst, woonplaats of rijkdom, heeft recht op kwaliteitsvolle gezondheidszorg. Dat nog steeds zo veel kinderen onnodig blind zijn, enkel en alleen omdat zij geen toegang hebben tot medische zorg, is onaanvaardbaar.”

In het Westen is cataract vooral leeftijdsgebonden, maar in Afrika veroorzaakt cataract ook vaak blindheid bij kinderen. De ziekte kan aangeboren zijn, bijvoorbeeld veroorzaakt door rubella tijdens de zwangerschap. “Deze kinderen hoeven niet blind te blijven”, zegt Isabelle. “Met een relatief eenvoudige operatie kunnen we hen het zicht schenken en kans geven op een toekomst.”

Drempels voor gezondheidszorg

Congo, Rwanda en Tanzania, de landen waar Licht voor de Wereld actief is, hebben op vlak van gezondheidszorg te kampen met een tekort aan nationale investeringen en een ongelijke spreiding van de diensten over het land. De preventieprogramma’s zijn ontoereikend en er is een gebrek aan gespecialiseerd personeel, aangepaste infrastructuur en uitrusting. Zo is er bijvoorbeeld in Congo maar één oogarts per 740.000 inwoners. Ter vergelijking: in België is die verhouding 1 per 10.000. Daarbij komt nog een tekort aan infrastructuur en geneesmiddelen om de aan blindheid gerelateerde ziekten te bestrijden. Ten slotte spelen ook angst en bijgeloof een belangrijke rol.

A view for a view

Dit najaar startte Licht voor de Wereld de unieke campagne ‘a view for a view’ . Hoe meer mensen de campagnevideo bekijken, hoe meer mensen opnieuw kunnen zien. De ontroerende video toont het verhaal van Walakifina, een blind meisje van drie maanden dat dankzij de steun van Licht voor de Wereld haar mama voor het eerst ziet. Mensen helpen écht door het filmpje te bekijken en te delen met hun vrienden want een heel aantal bedrijven sponsoren de campagne. Bij een bepaald aantal views, schenken ze een gekozen bedrag aan Licht voor de Wereld.

a view for a view video bekijken visionner la vidéo