A view for a view

A view for a view mama en kinder maman et enfant

A view for a view

Elke minuut verliest ergens in de wereld een kind het zicht. Elke vijf seconden verliest iemand zijn of haar zicht. In 81 procent van de gevallen is dit met de juiste behandeling en zorg te vermijden. Begin november trokken we met de fotograaf Jef Boes naar het Kilimanjaro Christian Medical Center en de naburige dorpen rond Moshi, Tanzania om de problematiek in beeld te brengen. Dit najaar lanceerden we de unieke campagne “a view for a view”, een aangrijpende video en fotoreeks. Hoe meer mensen de campagnevideo bekijken, hoe meer mensen opnieuw kunnen zien. 

A view for a view

De video en fotoreportage “a view for a view” legt het verhaal van Walakifina, een blind meisje van 3 maanden dat blind geboren werd, vast op de gevoelige plaat. Dankzij een zichtreddende operatie na een donatie kan ze voor het eerst haar mama en de wereld rondom haar zien. Er is amper 52 euro nodig om iemand zicht te schenken. Wie de video bekijkt, deelt of liket, zorgt voor extra donaties en schenkt een meisje als Walakfina zicht en een menswaardige toekomst. Mensen helpen dus echt door het filmpje te bekijken en te delen met hun vrienden omdat sponsors een gekozen bedragen schenken bij een mijlpaal van een aantal views. Hoe meer mensen de video te zien krijgen, hoe meer zichtreddende operaties lokale oogartsen kunnen uitvoeren met hulp van Licht voor de Wereld.

Door de lens van Jef Boes

“Het filmen in Tanzania was – op zijn zachtst uitgedrukt – intens”, glimlacht Jef Boes. “Vanaf minuut een bij de families werden we in de rauwe realiteit geduwd. Die trein is niet gestopt tot we naar huis gingen. Ik kon elke seconde van het traject volgen, van het moment dat mensen hun diagnose te horen kregen, de hobbelige en stoffige weg naar het ziekenhuis tot de operatie en de verwijdering van de oogpleister. Maar vooral het moment dat ze hun zicht herwinnen en daarmee hun toekomst. Als beeldenmaker zijn je ogen je belangrijkste zintuig, blindheid raakt me dus tot in de kern.”

“De indrukwekkende beelden van Jef Boes illustreren het harde werk van onze lokale partners om oogzorg tot op de meest geïsoleerde plaatsen te brengen. A view for a view schijnt een licht op een veelvoorkomende maar makkelijk te verhelpen problematiek. De campagne helpt letterlijk en figuurlijk de ogen te openen”, zegt Isabelle Verhaegen, directeur van Licht voor de Wereld.

Bekijk en deel de video via www.aviewforaview.be.