A view for a view

Tanzaniaanse mama en kind na cataractoperatie.

A view for a view

Begin november trokken we met fotograaf Jef Boes naar het KCMC-ziekenhuis in het noorden van Tanzania om de problematiek van kinderblindheid in beeld te brengen. Dit najaar lanceerden we de unieke campagne ‘a view for a view’: een aangrijpende video en fotoreeks. Hoe meer mensen de campagnevideo bekeken, hoe meer mensen opnieuw kunnen zien.

HET RESULTAAT

Jullie bekeken het filmpje van Walakifina meer dan 11.500 keer.
In totaal zamelden we genoeg geld in voor 1.753 zichtreddende operaties.

Bedankt voor het massaal delen en bekijken!

 

Onze campagne in de pers

 

A view for a view

De video en fotoreportage legt het verhaal van Walakifina, een blind meisje van drie maanden dat blind geboren werd, vast op de gevoelige plaat. Dankzij een zichtreddende operatie kan ze voor het eerst haar mama en de wereld rondom haar zien. Tijdens de campagne konden mensen echt helpen door het filmpje te bekijken en te delen met hun vrienden. Een heel aantal bedrijven hebben de campagne gesponsord. Hoe meer het filmpje bekeken werd, hoe meer sponsoring zij schonken aan Licht voor de Wereld.

Door de lens van Jef Boes

“Het filmen in Tanzania was – op zijn zachtst uitgedrukt – intens”, glimlacht Jef Boes. “Vanaf minuut een bij de families werden we in de rauwe realiteit geduwd. Die trein is niet gestopt tot we naar huis gingen. Ik kon elke seconde van het traject volgen, van het moment dat mensen hun diagnose te horen kregen, de hobbelige en stoffige weg naar het ziekenhuis tot de operatie en de verwijdering van de oogpleister. Maar vooral het moment dat ze hun zicht herwinnen en daarmee hun toekomst. Als beeldenmaker zijn je ogen je belangrijkste zintuig, blindheid raakt me dus tot in de kern.”

“De indrukwekkende beelden van Jef Boes illustreren het harde werk van onze lokale partners om oogzorg tot op de meest geïsoleerde plaatsen te brengen. A view for a view schijnt een licht op een veelvoorkomende maar makkelijk te verhelpen problematiek. De campagne helpt letterlijk en figuurlijk de ogen te openen”, zegt Isabelle Verhaegen, directeur van Licht voor de Wereld.

Baby met strabisme

Oudere man in zijn operatietafel

Een jonge patiënt huilt